selamat ulang tahun perkahwinan baba dan mama yang ke 4..alhamdulilah hubungan kami sampai ke tahap ini..syukur sangat telah di kurniakan 2 cahaya mata yang sangat comel iaitu Husnaa dan Hudaa..kedua anak mama dan baba adalah penyeri dan pelengkap hidup kami...semoga hubungan kami berkekalan hingga ke Jannah..ameen
mama tak tahu nak buat supprise apa dekat baba..sejak ada anak ni mama jarang membeli barang dia..tshirt pon pakai apa ada aja..yela semua baba utamakan anak-anak dan mama..bagi dia anak-anak lebih utama..jadi mama belikan tshirt 2 helai dan boxer....sebenarnya mama plan nak beli lengkap contoh deadoran perfume beg galas kononnya dari atas sampai ke bawah tapi tak kesampaian sebab bajet mama lari habis..baju raya anak-anak pon mama belum sediakan lagi..baru tempah sehelai aja baju raya yang lain beli siap ajalah lagi pon hudaa boleh lagi pakai baju kakak husnaa..cuma kakak husnaa kena beli sebab dia semakin membesar bagai johan...hehehe
hantaran untuk baba.hehe
alhamdulilah baba memang banyak membantu uruskan anak-anak..kalau nak keluar tu baba mandikan kakak husnaa sediakan pakaian lebih takut-takut anak-anak dia muntah ke membuang air ke jadi kena bawak baju lebih..sediakan minuman dan bekalan biskut untuk kakak..semua baba sediakan..kalau keluar bab basuh membasuh memang baba..mama ni selak baju menyusukan hudaa je..heheh..me time la kekononnya..hehehe..yang lelain mama tak perlulah sebut..bagi mama..anak bersama jadi kena banyak membantu bersama..
di sebabkan husnaa gatal gusi lepastu asyik nak makan tangan jadi mama cuba mengoogle..ramai mengatakan gusi gatal la nak tumbuh gigi la..jadi mama beli teether toys untuk husnaa..mula-mula ok husnaa layan ...lama-lama husnaa jadi bosan..lepas tu husnaa menangis..dari itu mama bagi getah teether baik mama bagi aiskrim..bunyi macam mengerikan bagi baby makan aiskrimkan..tapi orang luar dari malaysia sudah ramai bagi anak dia makan aiskrim buat dari bekas popsicle..tapi!!pastikan dari susu kita..lagi pon husnaa baru 5 bulan..
mama ada jugak mencari popsicle untuk baby tapi macam mahal pula harganya..nak guna orang dewasa punya mama beli dekat daiso..tapi macam tak berapa sesuai..jadi mama cari punya cari rupanya boleh pakai punting..meh mama nak kongsi ihsan dari pakcik google...hehehe..
mama tahu setiap orang pendapat lain-lain..ada yang tentang makan ais masa baby..bergantung pada perut anak masing-masing..insyaALLAH..mama "try and error"..nak jadi mama ni mesti kreatif..insyaALLAH mama cuba mana yang mampu..
sedapkan susu mama??hayatinya sehingga 2 tahun..insyaALLAH..genap 5 bulan usia husnaa hari ini..alhamdulilah
contoh-contoh background menggunakan reben..jimat pon jimat....hanya menggunakan dua hingga tiga barang..biasa material yang di gunakan adalah reben*pelbagai warna mengikut tema.. lepastu ikat reben dekat tali..lalu gantung pada dinding..mudahkan??..
majlis aku serba jimat dan ringkas..aku pon menggunakan teknik sama seperti atas boleh tengok sini..ibu cakap reben awak tu lepas guna boleh buat bunga telur orang oder..ahahaha..jadi guna balik jangan di buang pula...mari aku share gambar-gambar tetamu yang bergambar di photobooth..meriah sangat..tambah-tambah lagi aku buat sendiri props itu semua..
**nak tempah props boleh email aku teddy_bie87@yahoo.com
kredit google
material :
- kain felt (*ikut warna yang kita mahu)
ikut cara masing-masing nak buat macam mana..sebab tangan lain-lainkan..aku tak bapa sangat nak jadi..mungkin sebab aku nak buat besar sikit..jadi lain pulak dari sumber google..lepastu tambahkan sikit manik,lace,butang,reben rose untuk mencantikkan lagi props anda..
**nak tempah dari aku pon boleh..email aku teddy_bie87@yahoo.com...nak tempah bunga tangan pon boleh..
aku tak pasti sama ada trend sekarang atau tidak welcome board ni..tapi yang pasti semua idea aku ambil dari omputih..diorg memang menjadi sumber inspirasi aku masa nak cari idea kahwin...pada mulanya aku nak reka seperti biasa aja..ada selamat datang dan doodle..tiba-tiba idea datang bila tengok blog sendiri..lagi pon ramai suka dengan rekaan blog personal aku iaitu merahitujambu..jadi aku meniru sebiji seperti blog...tapi tukarkan dia kepada majlis perkahwinan..
material board dari foam..abg ipar yang cadangkan guna foam board sebab lagi murah..ikutkan pada mulanya aku nak guna canvas..tapi abg ipar cakap mahal..ikut berapa kaki kita nak..tapi yang foam board ni ikut saiz paper..biasanya A2/A1..material sangat ringan..
**kalau korang nak tempah design walcome board dengan printed sekali korang boleh email aku teddy_bie87@yahoo.com..aku jugak sewa kaki walcome board..sesiapa nak sewa area KL/selangor boleh whatssup aku di nombor 0139890875
penanda buku ni aku letak di area guest book untuk dijadikan display..tapi korang boleh ambil sebab aku ada letak tag "please take"..material kertas di gunakan adalah kraft paper..aku buat dua design...satu icon merahitujambu..satu lagi icon wedding merahitujambu...pendapat aku, kraft paper lebih cantik kalau design dia berwarna hitam..kalau nak berwarna aku rasa tidak berapa terang sangat.....korang boleh buat sendiri untuk nampak menarik di kawasan guest book..takdalah kosong sangat kawasan guest book tu...kalau korang perasan banyak doodle di area guest book...aku nak jadikan perkahwin aku di penuhi doodle dari design aku.. =)
untuk candy buffet aku banyak sediakan bahan seperti printing doodle tag untuk setiap makanan..makanan pula aku beli di pemborong makanan seperti mashmallow,gula-gula lolipop dan apam dot dengan red velvet aku suruh makcik aku buat..aku memang minat kek dari hasil beliau..sedap sangat...aku yang belikan semua bahan..jadi makcik aku hanya buat sahaja...sikit pon beliau tak amik upah..tolong anak buah katanya..alhamdulilah..
untuk hiasan candy buffet, cake pop, chocolate fountain dan tambahan makanan ringgan aku tempah dari dibaliciousbydibalicious..kebetulan dibalicious ni kawan pejabat aku..jadi senang aku nak berbincang printing apa nak buat apa untuk candy buffet..alhamdulilah memuaskan hati..kalau korang nak tempah boleh pergi dekat blog beliau.. harga berpatutan.. =)
**alhamdulilah aku banyak jimat di sini..kalau nak ikutkan modal kena kencang kalau nak buat canddy buffet..tapi bila ada idea boleh buat sendiri..lepastu boleh buat banyak sikit..takdalah sejam je dah habis..dapat la lama sikit makanan itu bertahan..maklum la..budak-budak memang suka..korang orang dewasa apa ntah lagi kan